سبک زندگی

چطور احترام گذاشتن به خودمان را تمرین کنیم؟

چطور احترام گذاشتن به خودمان را تمرین کنیم؟ احترام گذاشتن به خودمان یک فرآیند طولانی و پیچیده است که نیاز به تمرین و توجه داشته باشد. اولین گام در احترام به خود، پذیرش و قبول خودمان به شکلی کامل است. باید به خودمان اعتماد کنیم و خودمان را به عنوان یک فرد منحصر به فرد و ارزشمند بپذیریم. همچنین، باید به خودمان وظایف و حقوقی که داریم را به خوبی درک کنیم و از آن‌ها پاسخگو باشیم.

در ادامه، برای تمرین احترام به خودمان می‌توانیم به خودمان زمان کافی بدهیم تا استراحت کنیم و انرژی‌مان را بازیابی کنیم. همچنین، می‌توانیم به خودمان وعده‌هایی بدهیم که آن‌ها را به خوبی اجرا کنیم و از انجام آن‌ها لذت ببریم. احترام به خودمان به معنای داشتن روابط سالم و موثر با خودمان است و این تنها با تمرین و توجه به خودمان قابل دستیابی است.

احترام به خود به معنای شناخت ارزش و اهمیت خود است و بر این اساس باید با خودتان رفتار کنید. احترام به خود یا خود ارزشی، اولین گام برای درک این است که شما لایق عشق، توجه و فرصت هایی هستید که دیگران از آن ها بهره مند می شوند.

جیمی زاکرمن، روانشناس بالینی در فیلادلفیا، می گوید: “میزان احترامی که به خودمان نشان می دهیم، به دیگران نشان می دهد که چگونه باید با ما رفتار کنند.” وقتی روابط سالمی ایجاد می کنیم، خودمان را در میان افرادی قرار می دهیم که به ما احترام میگذارند.

چطور احترام گذاشتن به خودمان را تمرین کنیم؟
چطور احترام گذاشتن به خودمان را تمرین کنیم؟

مناعت طبع چیست؟

احترام به خود یا مناعت طبع به معنی دوست داشتن و اهمیت دادن به خود است. به این ترتیب، با پایبندی به ارزش‌های خود، می‌توانید از خود احترام گذاشته و معمولاً تمایلی به تناسب با دیگران نداشته باشید. هر چه بیشتر با اعتقادات و ارزش‌های خود مطابقت داشته باشید، احساس رضایت و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. به عبارت دیگر، احترام به خود احساس خوبی و بهزیستی را در شما تقویت می‌کند.
علاوه بر این، مناعت طبع شما را از مقایسه کردن خود با دیگران و زندگی آن‌ها با خودتان جلوگیری می‌کند، به ویژه در دنیای معاصر و مجازی. بنابراین، احترام به خود نقش مهمی در حفظ روانی و انسجام شخصیت شما دارد.
اگر مناعت طبع شما پایین است، ممکن است به تنامل خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی گرایش پیدا کنید

روش دوست داشتن خود و چرا مهم است؟

برای تعریف ارزش های اصلی تان، زاکرمن توصیه می کند این دو سوال را از خودتان بپرسید:

برای چه چیزی در زندگی بیشتر ارزش قائل هستید؟
آیا کار های روزانه تان شما را از چیز هایی که بیشتر برای تان ارزشمند هستند، دورتر می کند یا نزدیک تر؟

وقتی که اولین تمرین را انجام دادید، به جواب سوالات زیر فکر کنید:

چه کسی را تحسین می کنید و چرا؟
برای چه چیز هایی در زندگی حاضر به سازش نیستید؟
دوست دارید تحت چه عنوانی شناخته شوید؟
دوست دارید از نظر شخصیتی چه خصوصیاتی در شما به وجود بیاید؟
چه چیزی در یک دوستی برای شما مهم است؟
در یک رابطه عاشقانه چه چیزی برای تان مهم است؟
به نظر شما با افراد با دیدگاه ها و تجربیات متفاوت چه طور باید رفتار کرد؟

سعی کنید صادقانه با خودتان روی این سوالات و سوالات مشابه کار کنید. انتظارات فرهنگی یا خانوادگی را کنار بگذارید تا بتوانید آنچه برایتان اهمیت دارد را تشخیص دهید.
2- فهرستی از روابط تان تهیه کنید
شما هر چه قدر هم درون گرا باشید و افراد زیادی دور و برتان نباشد، مطمئنا منزوی نیستید.
احترام به خود با انتخاب افرادی شروع می شود که می خواهید در زندگی و قلب تان داشته باشید.
چگونه ذهن خود را از افکار منفی/ مزاحم پاک کنیم؟
رابین می گوید: “اطراف تان را با افرادی پر کنید که به شما قدرت می دهند تا خود واقعیت خود را بپذیرید.”
به این سوالات فکر کنید:

آیا افرادی که اطراف تان هستند، به پیشرفت و بهتر شدن تان کمک می کنند؟
آیا افراد مهم شما از رویا ها، نظرات، سبک زندگی و علایق شما حمایت می کنند؟
آیا افراد دیگر با شما آن طوری رفتار می کنند که دوست دارید با شما رفتار کنند؟

به نظر زوکرمن، اگر این طور نیست، در رابط تان حد و مرز تعیین کنید. این مرز گذاری کمک می کند تا به دیگران بفهمانید که شما چه چیز هایی را می ‌پذیرید و تحمل می ‌کنید و چه چیز هایی را نه.

3- سعی کنید روی فعالیت هایی که از آن ها لذت می برید، تمرکز کنید
احترام به خود با رضایت از زندگی هم مرتبط است و ممکن است برای محقق شدنش، لازم شود برای چیز هایی که به آن ها علاقه دارید، وقت بگذارید و تلاش کنید.
با این که این همیشه هم امکان پذیر نیست، اما سعی کنید فعالیت هایی را در برنامه تان بگنجانید که خوشحال تان می کنند.
این فعالیت ها می تواند به زندگی اجتماعی، مدرسه یا کار شما ربط داشته باشد.
برخی از آن ها می تواند موارد زیر باشند:

شروع یک سرگرمی جدید یا شروع مجدد سرگرمی که قبلا شما را خوشحال می کرد.
تعیین اهداف حرفه ای و ایجاد برنامه های 90 روزه که وظایف خاصی در آن گنجانده می شود تا به شما در رسیدن به آن ها کمک کند.
خواندن یک کتاب جدید که در مورد رشد فردی یا پیشرفت شغلی باشد.
ساختن وبلاگ ، محتوای ویدئویی یا مجله شخصی
رقصیدن، آواز خواندن، یا گوش دادن به بیت های مورد علاقه تان
شروع یک برنامه ورزشی جدید
یادگیری آشپزی
برنامه ریزی برای یک مناسبت خانوادگی
داوطلبانه وقت تان را به هدفی که به آن علاقه دارید، اختصاص دهید.

روش استفاده از قانون جذب برای دوستی، ثروت و موفقیت
زاکرمن می ‌گوید انجام کار هایی که در آن ها مهارت دارید، می ‌تواند در بالاتر رفتن حس خوب به شما کمک کند.

4- خود مراقبتی را تمرین کنید
احترام گذاشتن به خود به معنای مراقبت از خود از نظر روحی ، عاطفی، اجتماعی و جسمی است.
فعالیت هایی که برای خود مراقبتی می توانید انجام بدهید، می تواند شامل موارد زیر باشد:

تکنیک های تمدد اعصاب برای مدیریت اضطراب و استرس
گذراندن وقت در طبیعت
ارتباط با افراد مورد علاقه تان، حتی اگر به صورت مجازی باشد.
در رژیم غذایی تان تجدید نظر کنید تا متناسب با سلامت جسمی تان باشد.
برای از سر گیری فعالیت ها، استراحت و تجدید قوا کنید.

5- نیازهای تان را شناسایی کنید و آن ها را پرورش دهید
اگر احترام به خود نوعی خود مراقبتی است، مهم است که معنا و مفهوم ” مراقبت ” را برای خودتان مشخص کنید. نیاز های شما چه هستند؟ چه چیزی باعث می شود حس رضایت و کامیابی داشته باشید؟
رابین توصیه می کند: “به طور روزانه نیازهای تان را بررسی کنید و به جای این که خودتان را به خاطر داشتن این نیاز ها شرمنده کنید، به آن ها بها بدهید و برای برطرف کردن شان تلاش کنید. ”
اهمیت مهارت های خود مراقبتی و 12 روش مراقبت از خود
طبیعی است از این که تا این حد برای خودتان زمان صرف کنید، دلهره داشته باشید، مخصوصا اگر مسئولیت مراقبت از دیگران هم بر عهده تان باشد. اما توجه به نیاز ها برای رفاه خودتان ضروری است و حتی می تواند شما را برای مراقبت بهتر از دیگران هم آماده تر کند.

تفاوت بین عزت نفس و مناعت طبع چیست؟

عزت نفس یا Self Esteem یعنی این که چه قدر خودتان را دوست دارید. اما احترام به خود نحوه نشان دادن این عشق به خودتان است. معمولا داشتن عزت نفس قوی به شما انگیزه می دهد که بیشتر به خودتان احترام بگذارید.
اما عزت نفس به تعامل شما با دنیا هم بستگی دارد.
زاکرمن می گوید: ” احترام به خود منوط به موفقیت یا عملکرد نیست. ” این بیشتر یک دیدگاه پذیرفته شده و تغییر ناپذیر نسبت به خودمان و ارزشهای مان است. اما عزت نفس بر اساس توانایی‌های ما و این که چقدر فکر می ‌کنیم؛ می ‌توانیم خودمان را در یک موقعیت خاص کنترل کنیم، تعریف می شود.
احترام در مورد ارزش و پذیرش است و عزت در مورد ارزیابی مهارت ها و توانایی ها است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *